Thursday, September 15, 2011

Dilemma (i-lands problem)

Aaah, jag skrev ju inte alls om häromkvällen på Healey's. 

När vi kom dit några minuter innan vi sku börja spela var baren smockfull. Där hade varit en function, något oljeföretag firade jag vet inte vad. Det var i alla fall ett glatt högljutt gäng som önskade en massa låtar. Vilket ju var kul. Fast jag knappt hörde vad jag sjöng.
Vd:n försökte bjuda mej på en drink i flera etapper, en hel del andra gäster likaså. Och då kommer jag fram till mitt dilemma. 

För det första vill jag ju inte dricka alkohol varje kväll. Och för det andra så känner jag mej ofta obligerad att umgås med personen en stund om jag blir bjuden på någonting och det orkar jag ju inte heller varje kväll.
Samtidigt så är det ju jätte bra från barens/hotellets synvinkel att jag mottar allt, good revenue för dem liksom.
Samma problem stötte vi på förra säsongen på Jebel Ali när det ibland kom rika ryssar som ville bjuda på en flaska champagne (vilket ju är helt huippu för baren) och som då väntade sej att man sku sitta ner och fira kväll med dem, i alla fall en stund. Det här är ju väldigt roligt ibland, speciellt om man är påväg ut. Men inte alltid. En gång stod jag faktist och smyg-hällde ut champagne i baren när han som bjöd var på toaletten för att jag tyckte att det var så pinsamt när ingen drack.

Så för ett par kvällar sen dodgea jag alla drinkar, då ville jag bara dricka vatten. But what to do. Herregud vilka i-lands problem alltså.

Skrev jag föresten att den samma vd:n i fråga alldeles plötsligt kom fram och pussade mej på kinden när jag sjöng Neil Youngs "Harvest Moon". Ganska konstigt kändes det. Måste ha varit hans favoritlåt.

Och samma kväll var det en full filippinsk dam som önskade några låtar i pausen och jag sade att självklart kan jag sjunga dem. Men en kvart senare när vi satte igång så kom hon fram bredvid mej och försökte greppa tag i mikrofonen och ville sjunga med. Hon pratade med mej hela tiden jag sjöng (inte sådär mega lätt att svara mitt i låten) men så fick jag inklämt mellan raderna ungefär att "..i don't think it's allowed" och så grimasera hon, svängde sej om och stormade ut med sin man hack i häl.

Såja, lite historier from the "office"...

No comments:

Post a Comment