Monday, September 26, 2011

Multilingual gig

Igår på giget blev vi ombedda att spela någon låt på finska (det ligger flyers på varje bord med vår bild och en text där det bl.a. står att vi kommer från Finland). Det var en ganska lugn kväll och vi spela annors också mest jazz & blues, bara flygel och sång. Så vi tänkte att okej, och spelade vår rumba-version på Eppu Normaalis "Joka päivä ja joka ikinen yö". 
De två killarna (från Slovakien och Sydafrika) tyckte det var så vackert att dom bad oss spela i alla fall tre till. Jag föreslog att jag sjunger en låt på svenska i stället och drog igenom hela historien om hur det i Finland pratas både finska och svenska, so on and so on.. Så det blev Lisa Nilsson. Efter det när de fortfarande ville ha mera (dom var tydligen trötta på att höra engelska!?) så föreslog jag franska i stället. Och vi drog "Complainte De La Butte" från Moulin Rouge. Och så sjöng jag på portugisiska och spanska. Och ännu en till på franska för vi fick en request på Edith Piaf. 
Vilken internationell kväll! Kanske vi ska föreslå att vi ska börja med tema-kvällar på Healey's!?
Sydafrikanen påstod att nu när han suttit och lyssnat på mej så vet han att min röst sku passa perfekt att sjunga på Afrikaans.. mmm ööh okej. Challenge accepted! Vilken tur att min nya kompis pratar Afrikaans, kan be henne om hjälp.. :)

Nu ska jag gå och springa och sen ska jag träffa Elena och vi ska gå äta glass och efter det på spa!

Ha en skön måndag allihopa! Kram

peace out

2 comments:

  1. Hej, bra att ni övat finska låtar, det vill vi ju höra när vi (Finnair-crew) kommer till Haley`s! See you soon, c

    ReplyDelete
  2. sorry, jag kan inte stava rätt....C

    ReplyDelete